Friday, September 21, 2007

/// ladda för matchdag

L A D D A R · U P P · med morgon-löprunda i Grimstaskogen, och sedan hem och äta havregrynsgröt med träningsbanan och fullkornsmacka utan ost men med salsa av fin-hackad gurka, tomat, lite bönor etc. För en tid sedan blev jag omsprungen av en rask junker med nr 14 på benet om jag hann se rätt. Jag gick regelbundet i lära hos dietist (för kostomläggning) och sjukgymnast (anpassad träning) för tre år sedan efter att ha blivit allt för rund runt magen med tillhörande högt blodtryck. En kurskompis i Uppsala jobbade på att bli färdigutbildad dietist (4 års utbildning) och gav en del råd. Så tack vare dessa kunniga och hängivna personer har jag har lärt mig att klyschan ”du är vad du äter” faktiskt är en sanning. All heder åt de som är experter på kost och motion. Tack vare deras kunskaper och motiverande har mitt omfång minskat med över 50 kg och jag är numera nere i mellanviktsklassen.

Ä V E N · S Ö M N E N · är vikitig för att prestera. Det gör man även bättre som normalviktig och efter en dag med träning. Olika processer behöver gå ner i viloläge på natten för att bl.a. imunförsvaret skall fungera. Dessutom är det nog viktigare än vi tror att förutom att få gå ner i de tidigare s.k. djupsömnstågen (första fem timmarna) få drömsömn som dominerar senare delen av nattsömnen. Hjärnan presterar mer och på ett mer associativt sätt ostört under sömn än när intrycken rasar in under dagen. Jag brukar ofta få bra idéer när jag vaknar som jag antecknar. Om man har ett kreativt yrke som t.ex. fotbollsartist är sömn en gratis men ovärderlig resurs för att kunna bolltrolla på den gröna mattan. Det är också viktigt att vara ute så mycket som möjligt och få luft och ljus.

T R Ä N I N G · P Å · I N S - P A R K E N
Full träning pågick på Grimsta sportfält kl. 09.00 med skott mot små målområden samt träningsmatch med juniorer på konstgräset. Ledarna stod vakande bredvid och såg laddade ut.

M E N I N G S L Ö S · S T A T I S T I K från noteringar i 5-km-löpspåret, d.v.s. gult spår som startar i mördarbacken vid de nya fina träningsredskapen. Btw, tack Stockholms Stad (kommunen) för att ni finns.
hundar i spåret
lösa - kopplade
3 – 2
seniorer i spåret
lösa – kopplade
2 – 0
maskotdjur i spåret
spindel – hackspett
0 – 0

V A D · Ä R · S L U T S A T S E N · av detta? Att Brommapojkarna med guldbyxorna men även fansen bör ladda upp långsiktigt och vetenskapligt och med fingertoppskänsla — eller tåspetskänsla? Frukosten ditt tidiga mål. En klok man som bloggar om kost, hälsa etc. är Björn Lidén
Jo föresten, matchen sänds live kl. 17.00 på TV4 och Oddset Lången på Svenska spel ser ut så här:
2,80 | 2,25 | 2,25

Den härna da’n
den är värd miljoner

Vi vill se BP:s kanoner
Överallt, överallt, överallt
på plan
Överallt, överallt, överallt
på stan
Överallt, överallt, överallt
lalala banan

No comments: